Sivut

maanantai 14. tammikuuta 2013

Tuntisuunnitelmat



  1. KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Aloitetaan oman keppihevosen suunnittelu.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: tieto keppihevosen valmistuksessa käytettävistä tekniikoista ja materiaaleista
Suunnittelun taidot: oman suunnitelman tekeminen käyttötarkoitus ja omat mieltymykset huomioiden
Työskentelyn taidot: itsenäinen suunnittelu, osallistuminen yhteiseen keskusteluun suunnitelmista
Kasvamisen taidot: luokan sääntöihin ja järjestykseen tutustuminen

OPETUSMUODOT:
Aihepiirin esittely opettajajohtoisesti (koko ryhmä).
Aikaisemmin kirjoitettujen tarinoiden lukeminen pienryhmissä.
Itsenäinen suunnittelu oppilasjohtoisesti.
Yhteistoiminnallisesti suunnitelmien esitteleminen ja niiden kommentoiminen (koko ryhmä).

TUNNIN KULKU:
25 min opettaja esittelee projektin aiheen ja palauttaa mieleen äidinkielen tunnilla käydyn keskustelun hevosista nykyään ja keskiajalla. Tarkastellaan oppilaiden kuvataidetunnilla tekemiä piirustuksia. Luetaan pienryhmissä äidinkielen tunnilla kirjoitettuja tarinoita.

15 min opettaja esittelee työn toteutukseen liittyvät seikat: kertoo käytettävistä materiaaleista ja näyttää esimerkki- ja virikekuvia. Kirjataan ylös projektin tavoitteet.

20 min itsenäinen suunnittelu. Oppilaat piirtävät ja kirjaavat suunnitelmansa oppimispäiväkirjaan. Opettaja auttaa tarvittaessa toteutusta mietittäessä.

20 min suunnitelmien esittely ja niiden kommentointi ryhmässä.

10 min oppimispäiväkirjan ohjeistus ja aloitus. Tunnin päättäminen.

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Kerrataan aihetta äidinkielen tunnilta keskustellen.
Luetaan pienryhmissä oppilaiden kirjoittamia tarinoita.
Tarkastellaan oppilaiden piirtämiä kuvia dokumenttikameran avulla.
Tarkastellaan virikekuvia dokumenttikameran kautta.

ARVIOINTI:
Projektin tavoitteet kuvataan ja kirjoitetaan konkreettisiksi.
Ohjeistetaan oppimispäiväkirjan käyttö ja aloitetaan sen tekeminen.


  1. KÄSITYÖTUNTI tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puutyöosuuden aloitus.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: mittaaminen, sahaaminen, hiominen, liima-naulaliitos
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.

TUNNIN KULKU:
5 min opettaja esittelee keppihevosen puutyöosuuden pääpiirteissään. Palautetaan mieleen puutyöluokan säännöt ja järjestys. Jaetaan työparit, jotka huolehtivat omasta työpisteestään yhteisvastuullisesti.

10 min opettaja näyttää ja opettaa ensimmäiset työvaiheet: mittaaminen, sahaaminen ja hiominen.

30 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä. Itsenäinen työskentely: keppihevosen varren (pyörörima 30 mm) sekä poikkiosan (rima 30x30 mm) mittaaminen, sahaaminen ja hiominen.

10 min opettaja opettaa ja näyttää liima-naulaliitoksen tekemisen yhteisesti.

15 min itsenäinen työskentely: liima-naulaliitos.

10 min luokan siivous. Työparit huolehtivat oman työpisteensä siivoamisesta yhteisvastuullisesti.

10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmistettavasta puuosasta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.


  1. KÄSITYÖTUNTI tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosien valmistus jatkuu.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: kulmasahalla tai sahauslaatikossa sahaaminen, käsiporalla poraaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.

TUNNIN KULKU:
15 min tunnin aloitus. Opettaja opettaa uuden asian, kulmasahalla tai sahauslaatikossa pyöröriman sahaamisen koko ryhmälle. Annetaan ohjeet renkaiden ja akselin sahaamiseen. Kerrataan mittaaminen ja hiominen. Katsotaan, mihin vaiheeseen kukin edellisellä kerralla jäi.

25 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä. Parin kanssa vuorotellen itsenäinen työskentely: pyörörimasta (45 mm) renkaiden mittaaminen, kulmasahalla tai sahauslaatikossa sahaaminen ja hiominen sekä pyöröriman (10 mm) sahaaminen mitan mukaan.

10 min opettaja opettaa ja näyttää renkaan keskikohdan mittaamisen sekä käsiporalla reiän poraamisen renkaaseen.

25 min itsenäinen työskentely: renkaan keskikohdan mittaaminen ja merkitseminen, reiän poraaminen renkaaseen käsiporalla. Opettaja poraa pylväsporakoneella reiän keppihevosen varteen.

10 min luokan siivous. Työparit huolehtivat oman työpisteensä siivoamisesta yhteisvastuullisesti.

5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmistettavasta puuosasta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.


  1. KÄSITYÖTUNTI tn ja ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosan renkaan liimaaminen ja pään aloitus.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: renkaan liimaaminen sekä pään valmistuksen vaiheet: kaavan käyttö, mittaaminen, leikkaaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan ja tekstiililuokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.

TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus puutyöluokassa. Opettaja opettaa ja näyttää renkaiden liimauksen keppihevosen varteen.

20 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä. Itsenäinen työskentely: renkaiden liimaaminen keppihevosen varteen akselia käyttäen.

10 min työpisteen siivous parityöskentelynä. Keppihevosen varsi jätetään kuivumaan. Siirtyminen tekstiililuokkaan.

10 min tekstiililuokassa työskentelyn aloittaminen. Sääntöjen ja järjestyksen kertaaminen. Opettaja opettaa ja näyttää hevosen pään ja korvien kaavan käytön, saumavaran mittaamisen ja kankaan leikkaamisen yhteisesti koko ryhmälle.

25 min itsenäinen työskentely: kaavan kiinnitys kankaalle, saumavarojen merkitseminen, kankaan leikkaaminen.

5 min luokan siivoaminen.

10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina mallit valmistettavista puuosista sekä kangasosista.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.


  1. KÄSITYÖTUNTI ts ja tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen pään ja korvien ompeleminen sekä puuosan pintakäsittely

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: ompelukoneella ompelu sekä puuvahalla pintakäsittely
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu, oma suunnitelma keppihevosesta: hevosen harja
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely, oman suunnitelman noudattaminen
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan ja puutyöluokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Ompelukoneen käytön opastus pienryhmissä.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.

TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus tekstiililuokassa. Katsotaan, mihin asti kukin pääsi edellisellä kerralla. Opettaja ohjeistaa hevosen harjan tekemisen vaihtoehtoiset tavat.

20 min opettaja jakaa opetusryhmän pienryhmiin, jotka tulevat ryhmä kerrallaan ompelukoneen ääreen kertaamaan koneompelun ja saamaan ohjeet hevosen pään sekä korvien ompeluun. Tällä aikaa muut pienryhmät tekevät hevosen harjaa valitsemallaan tavalla.

25 min itsenäinen työskentely: pään ja korvien saumojen ompeleminen ompelukoneella.

10 min tekstiililuokan siivous ja siirtyminen puutyöluokkaan.

5 min opettaja näyttää ja ohjeistaa koko opetusryhmälle keppihevosen puuosan pintakäsittelyn puuvahalla.

15 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä. Itsenäinen työskentely: puuosien käsittely puuvahalla. Työpisteen siivous parin kanssa yhteisvastuullisesti.

5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.


  1. KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosan ja pään yhdistäminen.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: keppihevosen pään täyttäminen, käsin ompelu
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.

TUNNIN KULKU:
15 min tunnin aloitus. Katsotaan, mihin asti kukin pääsi edellisellä kerralla. Opettaja näyttää ja opettaa keppihevosen pään täyttämisen, puuosan yhdistämisen kankaiseen sekä täyttöaukon ompelun käsin.

25 min itsenäinen työskentely: keppihevosen pään täyttäminen, puuosan yhdistäminen ja täyttöaukon ompeleminen käsin.

10 min opettaja näyttää ja opettaa korvien päähän kiinniompelemisen.

25 min itsenäinen työskentely: korvien ompeleminen.

10 min luokan siivous.

5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työskentelystä sen edetessä.


  1. KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen viimeistely.

TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: vaihtoehtoiset tavat tehdä keppihevoselle silmät, yksityiskohtien valmistaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu, oma suunnitelma keppihevosesta: silmät ja muut yksityiskohdat
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman itsenäinen työskentely, oman suunnitelman noudattaminen
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen

OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko ryhmälle.
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti pienryhmille.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.

TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus. Katsotaan, mihin asti kukin pääsi edellisellä kerralla. Tarkistetaan suunnitelmista, millaiset silmät kukin oppilas oli keppihevoselleen suunnitellut. Jakaudutaan pienryhmiin sen mukaan, onko silmät tarkoitus tehdä napeista vai pistoilla ommellen.

15 min pienryhmissä valitun silmätekniikan opastus. Muut voivat tällä aikaa tarkentaa oman keppihevosensa suunnitelmaa yksityiskohtien osalta.

20 min itsenäinen työskentely: silmien ompeleminen.

20 min yksityiskohtien valmistus oman suunnitelman mukaisesti

5 min luokan siivous

10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella, miltä lopputulos mielestäni näyttää.

10 min keppihevosten esittäytyminen omalle opetusryhmälle. Esitellään oma hevonen toisille ja kerrotaan mikä työssä erityisesti onnistui.

MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Oman suunnitelman seuraaminen.
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.

ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja oppimisen tarpeet sekä oma arvio lopputuloksesta. Oma keppihevonen esitellään koko ryhmälle. Opettaja antaa palautetta työstä oppimispäiväkirjaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti