- KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Aloitetaan oman keppihevosen suunnittelu.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: tieto keppihevosen valmistuksessa
käytettävistä tekniikoista ja materiaaleista
Suunnittelun taidot: oman suunnitelman tekeminen
käyttötarkoitus ja omat mieltymykset huomioiden
Työskentelyn taidot: itsenäinen suunnittelu,
osallistuminen yhteiseen keskusteluun suunnitelmista
Kasvamisen taidot: luokan sääntöihin ja järjestykseen
tutustuminen
OPETUSMUODOT:
Aihepiirin esittely opettajajohtoisesti (koko ryhmä).
Aikaisemmin kirjoitettujen tarinoiden lukeminen
pienryhmissä.
Itsenäinen suunnittelu oppilasjohtoisesti.
Yhteistoiminnallisesti suunnitelmien esitteleminen ja
niiden kommentoiminen (koko ryhmä).
TUNNIN KULKU:
25 min opettaja esittelee projektin aiheen ja
palauttaa mieleen äidinkielen tunnilla käydyn keskustelun hevosista nykyään ja
keskiajalla. Tarkastellaan oppilaiden kuvataidetunnilla tekemiä piirustuksia. Luetaan
pienryhmissä äidinkielen tunnilla kirjoitettuja tarinoita.
15 min opettaja esittelee työn toteutukseen liittyvät
seikat: kertoo käytettävistä materiaaleista ja näyttää esimerkki- ja
virikekuvia. Kirjataan ylös projektin tavoitteet.
20 min itsenäinen suunnittelu. Oppilaat piirtävät ja
kirjaavat suunnitelmansa oppimispäiväkirjaan. Opettaja auttaa tarvittaessa
toteutusta mietittäessä.
20 min suunnitelmien esittely ja niiden kommentointi
ryhmässä.
10 min oppimispäiväkirjan ohjeistus ja aloitus.
Tunnin päättäminen.
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Kerrataan aihetta äidinkielen tunnilta keskustellen.
Luetaan pienryhmissä oppilaiden kirjoittamia tarinoita.
Tarkastellaan oppilaiden piirtämiä kuvia
dokumenttikameran avulla.
Tarkastellaan virikekuvia dokumenttikameran kautta.
ARVIOINTI:
Projektin tavoitteet kuvataan ja kirjoitetaan
konkreettisiksi.
Ohjeistetaan oppimispäiväkirjan käyttö ja aloitetaan sen
tekeminen.
- KÄSITYÖTUNTI tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puutyöosuuden aloitus.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: mittaaminen, sahaaminen, hiominen,
liima-naulaliitos
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan sääntöjen ja
järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.
TUNNIN KULKU:
5 min opettaja esittelee keppihevosen puutyöosuuden
pääpiirteissään. Palautetaan mieleen puutyöluokan säännöt ja järjestys. Jaetaan
työparit, jotka huolehtivat omasta työpisteestään yhteisvastuullisesti.
10 min opettaja näyttää ja opettaa ensimmäiset
työvaiheet: mittaaminen, sahaaminen ja hiominen.
30 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä.
Itsenäinen työskentely: keppihevosen varren (pyörörima 30 mm) sekä poikkiosan
(rima 30x30 mm) mittaaminen, sahaaminen ja hiominen.
10 min opettaja opettaa ja näyttää
liima-naulaliitoksen tekemisen yhteisesti.
15 min itsenäinen työskentely: liima-naulaliitos.
10 min luokan siivous. Työparit huolehtivat oman
työpisteensä siivoamisesta yhteisvastuullisesti.
10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli
valmistettavasta puuosasta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.
- KÄSITYÖTUNTI tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosien valmistus jatkuu.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: kulmasahalla tai sahauslaatikossa sahaaminen,
käsiporalla poraaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan sääntöjen ja
järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.
TUNNIN KULKU:
15 min tunnin aloitus. Opettaja opettaa uuden asian,
kulmasahalla tai sahauslaatikossa pyöröriman sahaamisen koko ryhmälle. Annetaan ohjeet renkaiden
ja akselin sahaamiseen. Kerrataan mittaaminen ja hiominen. Katsotaan, mihin
vaiheeseen kukin edellisellä kerralla jäi.
25 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä. Parin
kanssa vuorotellen itsenäinen työskentely: pyörörimasta (45 mm) renkaiden
mittaaminen, kulmasahalla tai sahauslaatikossa sahaaminen ja hiominen sekä pyöröriman (10 mm)
sahaaminen mitan mukaan.
10 min opettaja opettaa ja näyttää renkaan
keskikohdan mittaamisen sekä käsiporalla reiän poraamisen renkaaseen.
25 min itsenäinen työskentely: renkaan keskikohdan
mittaaminen ja merkitseminen, reiän poraaminen renkaaseen käsiporalla. Opettaja poraa pylväsporakoneella reiän keppihevosen varteen.
10 min luokan siivous. Työparit huolehtivat oman
työpisteensä siivoamisesta yhteisvastuullisesti.
5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli
valmistettavasta puuosasta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.
- KÄSITYÖTUNTI tn ja ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosan renkaan liimaaminen ja pään
aloitus.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: renkaan liimaaminen sekä pään
valmistuksen vaiheet: kaavan käyttö, mittaaminen, leikkaaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: puutyöluokan ja tekstiililuokan
sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.
TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus puutyöluokassa. Opettaja
opettaa ja näyttää renkaiden liimauksen keppihevosen varteen.
20 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä.
Itsenäinen työskentely: renkaiden liimaaminen keppihevosen varteen akselia
käyttäen.
10 min työpisteen siivous parityöskentelynä.
Keppihevosen varsi jätetään kuivumaan. Siirtyminen tekstiililuokkaan.
10 min tekstiililuokassa työskentelyn aloittaminen.
Sääntöjen ja järjestyksen kertaaminen. Opettaja opettaa ja näyttää hevosen pään
ja korvien kaavan käytön, saumavaran mittaamisen ja kankaan leikkaamisen
yhteisesti koko ryhmälle.
25 min itsenäinen työskentely: kaavan kiinnitys
kankaalle, saumavarojen merkitseminen, kankaan leikkaaminen.
5 min luokan siivoaminen.
10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina mallit
valmistettavista puuosista sekä kangasosista.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.
- KÄSITYÖTUNTI ts ja tn (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen pään ja korvien ompeleminen sekä puuosan
pintakäsittely
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: ompelukoneella ompelu sekä
puuvahalla pintakäsittely
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu,
oma suunnitelma keppihevosesta: hevosen harja
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely, oman suunnitelman noudattaminen
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan ja puutyöluokan
sääntöjen ja järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Ompelukoneen käytön opastus pienryhmissä.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
Parityöskentely työpisteellä.
TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus tekstiililuokassa. Katsotaan,
mihin asti kukin pääsi edellisellä kerralla. Opettaja ohjeistaa hevosen harjan
tekemisen vaihtoehtoiset tavat.
20 min opettaja jakaa opetusryhmän pienryhmiin, jotka
tulevat ryhmä kerrallaan ompelukoneen ääreen kertaamaan koneompelun ja saamaan
ohjeet hevosen pään sekä korvien ompeluun. Tällä aikaa muut pienryhmät tekevät
hevosen harjaa valitsemallaan tavalla.
25 min itsenäinen työskentely: pään ja korvien
saumojen ompeleminen ompelukoneella.
10 min tekstiililuokan siivous ja siirtyminen
puutyöluokkaan.
5 min opettaja näyttää ja ohjeistaa koko
opetusryhmälle keppihevosen puuosan pintakäsittelyn puuvahalla.
15 min työpisteen kokoaminen parityöskentelynä.
Itsenäinen työskentely: puuosien käsittely puuvahalla. Työpisteen siivous parin
kanssa yhteisvastuullisesti.
5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista
tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työstä sen edetessä.
- KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen puuosan ja pään yhdistäminen.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: keppihevosen pään täyttäminen,
käsin ompelu
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan sääntöjen ja
järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
TUNNIN KULKU:
15 min tunnin aloitus. Katsotaan, mihin asti kukin
pääsi edellisellä kerralla. Opettaja näyttää ja opettaa keppihevosen pään
täyttämisen, puuosan yhdistämisen kankaiseen sekä täyttöaukon ompelun käsin.
25 min itsenäinen työskentely: keppihevosen pään
täyttäminen, puuosan yhdistäminen ja täyttöaukon ompeleminen käsin.
10 min opettaja näyttää ja opettaa korvien päähän
kiinniompelemisen.
25 min itsenäinen työskentely: korvien ompeleminen.
10 min luokan siivous.
5 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella.
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista
tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet. Opettaja antaa palautetta työskentelystä sen edetessä.
- KÄSITYÖTUNTI ts (2 x 45 min, tunnit ilman välituntia)
AIHE:
Keppihevosen viimeistely.
TAVOITTEET:
Tiedot ja taidot: vaihtoehtoiset tavat tehdä
keppihevoselle silmät, yksityiskohtien valmistaminen
Suunnittelun taidot: oman työskentelyn suunnittelu,
oma suunnitelma keppihevosesta: silmät ja muut yksityiskohdat
Työskentelyn taidot: ohjeen mukainen mahdollisimman
itsenäinen työskentely, oman suunnitelman noudattaminen
Kasvamisen taidot: tekstiililuokan sääntöjen ja
järjestyksen noudattaminen
OPETUSMUODOT:
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti koko
ryhmälle.
Työvaiheiden opetus opettajajohtoisesti pienryhmille.
Itsenäinen työskentely oppilasjohtoisesti.
TUNNIN KULKU:
10 min tunnin aloitus. Katsotaan, mihin asti kukin
pääsi edellisellä kerralla. Tarkistetaan suunnitelmista, millaiset silmät kukin
oppilas oli keppihevoselleen suunnitellut. Jakaudutaan pienryhmiin sen mukaan,
onko silmät tarkoitus tehdä napeista vai pistoilla ommellen.
15 min pienryhmissä valitun silmätekniikan opastus.
Muut voivat tällä aikaa tarkentaa oman keppihevosensa suunnitelmaa
yksityiskohtien osalta.
20 min itsenäinen työskentely: silmien ompeleminen.
20 min yksityiskohtien valmistus oman suunnitelman
mukaisesti
5 min luokan siivous
10 min oppimispäiväkirjan kirjoittaminen: missä
onnistuin, mitä pitää vielä harjoitella, miltä lopputulos mielestäni näyttää.
10 min keppihevosten esittäytyminen omalle
opetusryhmälle. Esitellään oma hevonen toisille ja kerrotaan mikä työssä
erityisesti onnistui.
MOTIVOINTI ja HAVAINNOLLISTAMINEN:
Oman suunnitelman seuraaminen.
Opettajalla on havaintomateriaalina malli valmiista
tuotteesta.
Työvaiheet käydään läpi havainnollistaen.
ARVIOINTI:
Omaan oppimispäiväkirjaan kirjataan onnistumiset ja
oppimisen tarpeet sekä oma arvio lopputuloksesta. Oma keppihevonen esitellään
koko ryhmälle. Opettaja antaa palautetta työstä oppimispäiväkirjaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti