PROJEKTIN
AIHE, TEEMA, TAVOITTEET JA SISÄLLÖT
Olen
suunnitellut projektin kolmannen luokan käsityönopetukseen teemalla
”Keppihevostalli: ratsastusta ja turnajaisia”. Projektissa suunnitellaan ja
valmistetaan aiheenmukainen tuote. Tässä työssä yhdistyvät tekninen työ ja
tekstiilityö puuteknologian sekä koneompelun tekniikoiden osalta. Myös
arviointi on oleellinen osa projektia.
Projektin
tavoitteet olen jakanut nelikenttämallin mukaan:
1.
Tiedot ja taidot
- ompelukoneen käytön perusteet
- sauma
- mittaaminen
- sahaaminen
- hiominen
- poraaminen
- liima-naulaliitos
2.
Työskentelyn taidot
- uusien taitojen opetteleminen
- ohjeiden mukaan toimiminen
3.
Suunnittelun taidot
- tuotteen käyttötarkoitus
- yksityiskohdilla rikastaminen
4.
Kasvamisen taidot
- uusista taidoista innostuminen
- pitkäjänteinen työskentely
- arvioinnin taidot
MOTIVOINTI
Projekti
aloitetaan äidinkielen tunnilla keskustelemalla oppilaiden kokemuksista
hevosista. Ratsastus on usein tyttöjen harrastus, mutta keskiajalla hevoset
kuuluivat nuorten miesten elämään. Tutustutaan kuvin ja kertomuksin vanhan ajan
turnajaisiin. Mietitään, millaiset turnajaiset keppihevostallilla voisi pitää.
Entä mitä muuta keppihevosten hoitoon kuuluu? Mitä niiden kanssa voi tehdä? Jokainen
oppilas kirjoittaa projektivihkoon oman tarinan aiheesta yhden keppihevosen
näkökulmasta. Kuvataiteen tunnilla oppilaat piirtävät vihkoon kuvan tarinansa
päähenkilöstä. Käsityön tunneilla jokainen valmistaa oman tarinansa
päähenkilön, oman keppihevosensa. Keppihevosen runko tehdään opettajan ohjeiden
mukaan, uusia työtekniikoita opetellen. Omaa suunnittelua tarvitaan
keppihevosen yksityiskohtia mietittäessä. Projektin aikana työstetään
oppimispäiväkirjaa, joka jakson päätyttyä on kasvanut kokonaiseksi keppihevosen
tarinaksi.
OPETUSMUODOT,
TURVALLINEN TYÖSKENTELY JA OPETUSTEKNOLOGIAN KÄYTTÖ
Yhteisöllinen
oppiminen:
- aiheeseen tutustuminen kuvia tarkastellen ja tarinoita kuunnellen
- oman suunnitelman esitteleminen muulle luokalle
Yksilöopetus
- oman tarinan kirjoittaminen
- oman suunnitelman tekeminen
- työskentely pitkäjänteisesti
Opettajajohtoinen
työskentely
- opetustuokiot opeteltavista tekniikoista ja työvaiheista
Turvallinen
työskentely
- luokan säännöt ja järjestys käydään yhdessä opetusryhmän kanssa läpi
- opettaja huomioi uusia työtekniikoita opastaessaan turvalliset työtavat
Opetusteknologian
käyttö
- motivoinnin kuvat ja tarinat verkosta
- omien suunnitelmien esitteleminen dokumenttikameran avulla
TYÖVÄLINEET
JA MATERIAALIT
Työvälineet
- käsisaha, kulmasaha tai sahauslaatikko, käsipora, pylväsporakone (opettaja käyttää), vasara, hiekkapaperi, mitta
- ompelukone, nuppineulat, ompeluneula, sakset, mitta
Materiaalit
- pyörörima (45mm), pyörörima (10mm), pyörörima (30mm), rima (30x30mm), lankanaula (60mm), puuliimaa, läpikuultavaa puuvahaa
- kestävä paksuhko kangas, ontelokude (tai vaihtoehtoisesti kangasta tai esim. villalankaa), ompelulankaa, helmilankaa (tai nappi), täytevanua, yksityiskohtiin oman valinnan mukaan: kangasta, nyöriä, lankaa, nappeja, helmiä…
OPPILAAN
OMAN SUUNNITTELUN OHJAAMINEN JA ARVIOINTI
Työn
suunnittelu lähtee liikkeelle yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta.
Tutustutaan yhdessä keskiajan turnajaisperinteeseen. Tämän jälkeen oppilaat
kirjoittavat kukin oman tarinan, jonka päähenkilönä on yksi hevonen ja
piirtävät kuvan oman tarinan hevosesta. Kirjoitettujen tekstien ja piirrosten
pohjalta lähdetään suunnittelemaan omaa keppihevosta. Opettaja kertoo
valmistettavan tuotteen raamit: hevosen pää on tietyn kokoinen (kaava), sen
runko valmistetaan käyttäen pyöreää ja neliskanttista puurimaa, hevoselle
tehdään rengas vauhdikkaita kisailuja ajatellen. Hevosen yksityiskohtien
suunnittelussa oppilaat voivat käyttää omaa mieltymystään: käytettävän kankaan
väri, hevosen harjan materiaali (kankaasta, langasta tai kuteesta), halutut
”lisävarusteet” (suitset, kukka korvan taakse, ritarihevosen vaatetus) ja
silmien materiaali (langalla kirjailu tai kiinniommeltu nappi) ovat oppilaan
valittavia asioita. Näillä voidaan myös eriyttää, mikäli työn tekemisessä on
kovasti eriaikaisuutta tai tekeminen on jollekin huomattavan helppoa/vaikeaa.
Omat suunnitelmat kirjataan ja piirretään oppimispäiväkirjaan. Ne myös
esitellään muulle ryhmälle. Opettajan rooli suunnittelussa on tukea ja kertoa
mahdollisuuksista. Mikäli suunnitelmat ovat epärealistisia, ohjataan oppilasta
miettimään jokin toinen keino toteuttaa haluamansa yksityiskohta. Prosessin
aikana oppilailla on mahdollisuus perustellusti muuttaa tai kehittää
suunnitelmaansa.
Jakson
aluksi kirjataan oppimispäiväkirjaan yhteiset oppimisen tavoitteet.
Arvioinnissa omaa osaamista verrataan kirjattuihin tavoitteisiin. Arviointi on
sekä oppilaan itsearviointia että opettajan arviointia. Oppilaat kirjaavat
jokaisen opetuskerran päätteeksi onnistumisiaan ja vielä harjoittelua vaativia
asioita oppimispäiväkirjaansa. Opettaja kommentoi ainakin jakson päätteeksi
jokaisen oppimispäiväkirjaan ja antaa omat arvionsa. Jakson päätteeksi valmiit
keppihevoset asetetaan näytteille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti