Sivut

maanantai 14. tammikuuta 2013

Projektisuunnitelma



PROJEKTIN AIHE, TEEMA, TAVOITTEET JA SISÄLLÖT
Olen suunnitellut projektin kolmannen luokan käsityönopetukseen teemalla ”Keppihevostalli: ratsastusta ja turnajaisia”. Projektissa suunnitellaan ja valmistetaan aiheenmukainen tuote. Tässä työssä yhdistyvät tekninen työ ja tekstiilityö puuteknologian sekä koneompelun tekniikoiden osalta. Myös arviointi on oleellinen osa projektia.

Projektin tavoitteet olen jakanut nelikenttämallin mukaan:

1. Tiedot ja taidot
  • ompelukoneen käytön perusteet
  • sauma
  • mittaaminen
  • sahaaminen
  • hiominen
  • poraaminen
  • liima-naulaliitos
2. Työskentelyn taidot
  • uusien taitojen opetteleminen
  • ohjeiden mukaan toimiminen
3. Suunnittelun taidot
  • tuotteen käyttötarkoitus
  • yksityiskohdilla rikastaminen
4. Kasvamisen taidot
  • uusista taidoista innostuminen
  • pitkäjänteinen työskentely
  • arvioinnin taidot


MOTIVOINTI
Projekti aloitetaan äidinkielen tunnilla keskustelemalla oppilaiden kokemuksista hevosista. Ratsastus on usein tyttöjen harrastus, mutta keskiajalla hevoset kuuluivat nuorten miesten elämään. Tutustutaan kuvin ja kertomuksin vanhan ajan turnajaisiin. Mietitään, millaiset turnajaiset keppihevostallilla voisi pitää. Entä mitä muuta keppihevosten hoitoon kuuluu? Mitä niiden kanssa voi tehdä? Jokainen oppilas kirjoittaa projektivihkoon oman tarinan aiheesta yhden keppihevosen näkökulmasta. Kuvataiteen tunnilla oppilaat piirtävät vihkoon kuvan tarinansa päähenkilöstä. Käsityön tunneilla jokainen valmistaa oman tarinansa päähenkilön, oman keppihevosensa. Keppihevosen runko tehdään opettajan ohjeiden mukaan, uusia työtekniikoita opetellen. Omaa suunnittelua tarvitaan keppihevosen yksityiskohtia mietittäessä. Projektin aikana työstetään oppimispäiväkirjaa, joka jakson päätyttyä on kasvanut kokonaiseksi keppihevosen tarinaksi.


OPETUSMUODOT, TURVALLINEN TYÖSKENTELY JA OPETUSTEKNOLOGIAN KÄYTTÖ
Yhteisöllinen oppiminen:
  • aiheeseen tutustuminen kuvia tarkastellen ja tarinoita kuunnellen
  • oman suunnitelman esitteleminen muulle luokalle

Yksilöopetus
  • oman tarinan kirjoittaminen
  • oman suunnitelman tekeminen
  • työskentely pitkäjänteisesti

Opettajajohtoinen työskentely
  • opetustuokiot opeteltavista tekniikoista ja työvaiheista

Turvallinen työskentely
  • luokan säännöt ja järjestys käydään yhdessä opetusryhmän kanssa läpi
  • opettaja huomioi uusia työtekniikoita opastaessaan turvalliset työtavat

Opetusteknologian käyttö
  • motivoinnin kuvat ja tarinat verkosta
  • omien suunnitelmien esitteleminen dokumenttikameran avulla


TYÖVÄLINEET JA MATERIAALIT
Työvälineet
  • käsisaha, kulmasaha tai sahauslaatikko, käsipora, pylväsporakone (opettaja käyttää), vasara, hiekkapaperi, mitta
  • ompelukone, nuppineulat, ompeluneula, sakset, mitta
Materiaalit
  • pyörörima (45mm), pyörörima (10mm), pyörörima (30mm), rima (30x30mm), lankanaula (60mm), puuliimaa, läpikuultavaa puuvahaa
  • kestävä paksuhko kangas, ontelokude (tai vaihtoehtoisesti kangasta tai esim. villalankaa), ompelulankaa, helmilankaa (tai nappi), täytevanua, yksityiskohtiin oman valinnan mukaan: kangasta, nyöriä, lankaa, nappeja, helmiä…


OPPILAAN OMAN SUUNNITTELUN OHJAAMINEN JA ARVIOINTI
Työn suunnittelu lähtee liikkeelle yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta. Tutustutaan yhdessä keskiajan turnajaisperinteeseen. Tämän jälkeen oppilaat kirjoittavat kukin oman tarinan, jonka päähenkilönä on yksi hevonen ja piirtävät kuvan oman tarinan hevosesta. Kirjoitettujen tekstien ja piirrosten pohjalta lähdetään suunnittelemaan omaa keppihevosta. Opettaja kertoo valmistettavan tuotteen raamit: hevosen pää on tietyn kokoinen (kaava), sen runko valmistetaan käyttäen pyöreää ja neliskanttista puurimaa, hevoselle tehdään rengas vauhdikkaita kisailuja ajatellen. Hevosen yksityiskohtien suunnittelussa oppilaat voivat käyttää omaa mieltymystään: käytettävän kankaan väri, hevosen harjan materiaali (kankaasta, langasta tai kuteesta), halutut ”lisävarusteet” (suitset, kukka korvan taakse, ritarihevosen vaatetus) ja silmien materiaali (langalla kirjailu tai kiinniommeltu nappi) ovat oppilaan valittavia asioita. Näillä voidaan myös eriyttää, mikäli työn tekemisessä on kovasti eriaikaisuutta tai tekeminen on jollekin huomattavan helppoa/vaikeaa. Omat suunnitelmat kirjataan ja piirretään oppimispäiväkirjaan. Ne myös esitellään muulle ryhmälle. Opettajan rooli suunnittelussa on tukea ja kertoa mahdollisuuksista. Mikäli suunnitelmat ovat epärealistisia, ohjataan oppilasta miettimään jokin toinen keino toteuttaa haluamansa yksityiskohta. Prosessin aikana oppilailla on mahdollisuus perustellusti muuttaa tai kehittää suunnitelmaansa.

Jakson aluksi kirjataan oppimispäiväkirjaan yhteiset oppimisen tavoitteet. Arvioinnissa omaa osaamista verrataan kirjattuihin tavoitteisiin. Arviointi on sekä oppilaan itsearviointia että opettajan arviointia. Oppilaat kirjaavat jokaisen opetuskerran päätteeksi onnistumisiaan ja vielä harjoittelua vaativia asioita oppimispäiväkirjaansa. Opettaja kommentoi ainakin jakson päätteeksi jokaisen oppimispäiväkirjaan ja antaa omat arvionsa. Jakson päätteeksi valmiit keppihevoset asetetaan näytteille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti