Sivut

maanantai 14. tammikuuta 2013

Didaktinen pohdinta



PROJEKTIN LUOKKA-ASTE
Valitsin 3. luokan projektini kohderyhmäksi, koska koin omien käsityötaitojeni, erityisesti teknisen työn osalta, riittävän tällä hetkellä parhaiten tämän luokka-asteen töiden suunnitteluun ja valmistamiseen.

Pyrin huomioimaan projektissani 3. luokan oppilaiden iän ja kehitystason. Projektin aihe soveltui mielestäni kolmannelle luokalle, jolloin oppilaat ovat vielä leikistä innostuneita. Hevoset myös kiinnostavat monia kolmannen luokan oppilaita, erityisesti tyttöjä. Poikia puolestaan kiinnostaa seikkailut, taistelut ja historiakin. Yhdistämällä nämä, hevoset ja ritaritarinat, aihepiiri sopii mielestäni hyvin valitulle luokka-asteelle. Myös opetussuunnitelman mukaan 3. luokan käsityönopetus toteutetaan oppilaan kehitysvaihetta vastaavin aihepiirein ja projektein, mikä on huomioitu tässä projektissa.


PROJEKTISSA KÄYTETYT TEKNIIKAT
Projektissa käytetyiksi tekniikoiksi valikoituivat koneompelu ja puutyöt, koska ne ovat itselleni tutuimpia tekniikoita. Ne ovat myös keskeisiä tekniikoita 3. luokan käsityönopetuksessa. Valitsemani luokka-asteen käsityön sisällöistä projektissani toteutuvatkin monet. Puutöiden osalta kolmannen luokan sisältöjä ovat mittaaminen, sahaaminen, poraaminen, hiominen sekä liima-naulaliitos. Arjen teknologiasta projektissa harjoitellaan ompelukoneen perustoimintoja sekä käsiporan käyttöä. Myös liima ja puutuotteen vahaaminen tulevat tutuiksi. Ompelutöiden osalta harjoitellaan sauman ompelua. Suunnittelun taidoista pyritään tuotteen rakenteen ymmärtämiseen, ohjattuun ideointiin, omaan tuotteeseen sopivien ratkaisujen valitsemiseen annetuista vaihtoehdoista sekä esteettisesti miellyttävän tuotteen suunnittelemiseen.


ONGELMAKOHDAT JA HAASTEET SEKÄ NIISTÄ SELVIYTYMINEN
Tässä projektissa ongelmakohdaksi voisi hyvinkin muodostua ajankäyttö ja eri työvaiheiden yhteensovittaminen. Oppituntien aikataulut on laadittu kiinteiksi. Entä, jos joku ei pysy vauhdissa mukana? Olen suunnitellut projektin yhden opettajan toteuttamaksi. Sama opettaja opettaa sekä tekstiilityön että teknisen työn sisällöt. Mikäli opettajia olisi koko ajan kaksi, olisi joustavampi siirtyminen työvaiheesta toiseen mahdollista. Tällöin myös aikataulu voisi olla joustavampi. Toisaalta, jos aika ei riitä, on projektin pituutta mahdollista lisätä. On myös mahdollista yksinkertaistaa työtä. Keppihevosesta voi hyvin jättää renkaan pois, karsia yksityiskohtia ja helpottaa esim. korvien kiinnitystä. Muutosten tekeminen tai projektiin käytettävän ajan lisääminen vaatii tietenkin uuden tuntisuunnittelun. Tässä pitää huomioida, että puutyöosuus tulee olla valmis ennen kuin keppihevosen pään saa kiinnitettyä ja pääsee ompelemaan yksityiskohtia.

ERIYTTÄMINEN
Kuten käsitöissä yleensä, tässäkin projektissa työskentely eriytyy oppilaiden taitojen ja erilaisen työskentelynopeuden mukaan. Erityisesti eriyttämiseen on kiinnitetty huomiota keppihevosen yksityiskohtien osalta. Oppilaat saavat suunnitella itse haluamansa yksityiskohdat ja suunnitelmaa tarkistetaan 7. oppitunnin alussa. Tällöin on mahdollisuus yksinkertaistaa työtä tai lisätä siihen yksityiskohtia. Mikäli puutyövaihe osoittautuu hankalaksi, on työstä mahdollista jättää rengas pois. Myös hevosen korvat on mahdollista kiinnittää yksinkertaisemmin.


INTEGROINTI
Tässä projektissa integroidaan äidinkielen, kuvataiteen ja käsityön oppiaineita. Tarkoitus on, että projektista muodostuu ehjä kokonaisuus, joka toki painottuu käsityön oppitunneille. Äidinkielen tunnilla käyty keskustelu nykyajan hevosharrastuksesta ja entisajan ritariturnajaisista sekä tästä aiheesta kirjoitettu tarina, johdattavat aiheeseen. Kuvataiteen tunnilla kirjoitettu tarina herää henkiin päähenkilön piirtämisen kautta. Käsitöissä tarinasta tulee kolmiulotteinen ja sitä voidaan jatkaa oman keppihevosen kanssa. Integroinnin tueksi kaikki projektiin liittyvät kuvat ja tarinat, arvioinnit ja ajatukset kirjataan samaan projektivihkoon (oppimispäiväkirja).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti