PROJEKTIN LUOKKA-ASTE
Valitsin 3. luokan projektini kohderyhmäksi, koska
koin omien käsityötaitojeni, erityisesti teknisen työn osalta, riittävän tällä
hetkellä parhaiten tämän luokka-asteen töiden suunnitteluun ja valmistamiseen.
Pyrin huomioimaan projektissani 3. luokan oppilaiden
iän ja kehitystason. Projektin aihe soveltui mielestäni kolmannelle luokalle,
jolloin oppilaat ovat vielä leikistä innostuneita. Hevoset myös kiinnostavat
monia kolmannen luokan oppilaita, erityisesti tyttöjä. Poikia puolestaan
kiinnostaa seikkailut, taistelut ja historiakin. Yhdistämällä nämä, hevoset ja
ritaritarinat, aihepiiri sopii mielestäni hyvin valitulle luokka-asteelle. Myös
opetussuunnitelman mukaan 3. luokan käsityönopetus toteutetaan oppilaan
kehitysvaihetta vastaavin aihepiirein ja projektein, mikä on huomioitu tässä
projektissa.
PROJEKTISSA KÄYTETYT TEKNIIKAT
Projektissa käytetyiksi tekniikoiksi valikoituivat
koneompelu ja puutyöt, koska ne ovat itselleni tutuimpia tekniikoita. Ne ovat
myös keskeisiä tekniikoita 3. luokan käsityönopetuksessa. Valitsemani
luokka-asteen käsityön sisällöistä projektissani toteutuvatkin monet. Puutöiden
osalta kolmannen luokan sisältöjä ovat mittaaminen, sahaaminen, poraaminen,
hiominen sekä liima-naulaliitos. Arjen teknologiasta projektissa harjoitellaan
ompelukoneen perustoimintoja sekä käsiporan käyttöä. Myös liima ja puutuotteen
vahaaminen tulevat tutuiksi. Ompelutöiden osalta harjoitellaan sauman ompelua.
Suunnittelun taidoista pyritään tuotteen rakenteen ymmärtämiseen, ohjattuun
ideointiin, omaan tuotteeseen sopivien ratkaisujen valitsemiseen annetuista
vaihtoehdoista sekä esteettisesti miellyttävän tuotteen suunnittelemiseen.
ONGELMAKOHDAT JA HAASTEET SEKÄ NIISTÄ SELVIYTYMINEN
Tässä projektissa ongelmakohdaksi voisi hyvinkin
muodostua ajankäyttö ja eri työvaiheiden yhteensovittaminen. Oppituntien
aikataulut on laadittu kiinteiksi. Entä, jos joku ei pysy vauhdissa mukana?
Olen suunnitellut projektin yhden opettajan toteuttamaksi. Sama opettaja
opettaa sekä tekstiilityön että teknisen työn sisällöt. Mikäli opettajia olisi
koko ajan kaksi, olisi joustavampi siirtyminen työvaiheesta toiseen
mahdollista. Tällöin myös aikataulu voisi olla joustavampi. Toisaalta, jos aika
ei riitä, on projektin pituutta mahdollista lisätä. On myös mahdollista
yksinkertaistaa työtä. Keppihevosesta voi hyvin jättää renkaan pois, karsia
yksityiskohtia ja helpottaa esim. korvien kiinnitystä. Muutosten tekeminen tai
projektiin käytettävän ajan lisääminen vaatii tietenkin uuden
tuntisuunnittelun. Tässä pitää huomioida, että puutyöosuus tulee olla valmis
ennen kuin keppihevosen pään saa kiinnitettyä ja pääsee ompelemaan
yksityiskohtia.
ERIYTTÄMINEN
Kuten käsitöissä yleensä, tässäkin projektissa
työskentely eriytyy oppilaiden taitojen ja erilaisen työskentelynopeuden
mukaan. Erityisesti eriyttämiseen on kiinnitetty huomiota keppihevosen
yksityiskohtien osalta. Oppilaat saavat suunnitella itse haluamansa
yksityiskohdat ja suunnitelmaa tarkistetaan 7. oppitunnin alussa. Tällöin on
mahdollisuus yksinkertaistaa työtä tai lisätä siihen yksityiskohtia. Mikäli
puutyövaihe osoittautuu hankalaksi, on työstä mahdollista jättää rengas pois.
Myös hevosen korvat on mahdollista kiinnittää yksinkertaisemmin.
INTEGROINTI
Tässä projektissa integroidaan äidinkielen,
kuvataiteen ja käsityön oppiaineita. Tarkoitus on, että projektista muodostuu
ehjä kokonaisuus, joka toki painottuu käsityön oppitunneille. Äidinkielen
tunnilla käyty keskustelu nykyajan hevosharrastuksesta ja entisajan
ritariturnajaisista sekä tästä aiheesta kirjoitettu tarina, johdattavat
aiheeseen. Kuvataiteen tunnilla kirjoitettu tarina herää henkiin päähenkilön
piirtämisen kautta. Käsitöissä tarinasta tulee kolmiulotteinen ja sitä voidaan
jatkaa oman keppihevosen kanssa. Integroinnin tueksi kaikki projektiin
liittyvät kuvat ja tarinat, arvioinnit ja ajatukset kirjataan samaan
projektivihkoon (oppimispäiväkirja).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti