Kokemuksellisuus opetuksessa
Lähtökohta
Opetussuunnitelmassa ympäristö- ja luonnontiedon
keskeisiin sisältöihin vuosiluokilla 1-4 kuuluu vuorokauden- ja vuodenajat sekä
maapallo ihmisen elinpaikkana (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet; Turun
kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtainen osio). Perinteisesti
vuorokauden- ja vuodenaikoja lähestytään avaruuden tutkimisen kautta 2.
luokalla. Oppilaat ovat yleensä kiinnostuneita avaruudesta, eikä heitä tarvitse
juurikaan motivoida jakson opiskeluun. Avaruus on lapsista kiinnostava asia!
Käytännön työssä on kuitenkin ollut nähtävissä, että vaikka avaruusjakson
alussa oppilaat ovat innostuneita, loppuu mielenkiinto hyvin nopeasti, jos
kouluopiskelu keskittyy vihkotyöskentelyyn ja opettajan pitämiin puheisiin.
Mitä enemmän oppilaat pääsevät toteuttamaan itse avaruusteemaa, sitä paremmin
mielenkiinto säilyy ja opitut asiat pysyvät mielessä.
Jakson
sisältö ja integrointi
Tässä 2. luokan avaruusteemaisessa jaksossa
oppilaat tutustuvat omaan aurinkokuntaamme, erityisesti aurinkoon ja sitä
kiertäviin planeettoihin. Jaksossa integroituvat toisiinsa luontevasti ympäristö-
ja luonnontiedon sekä käsityön sisällöt. Pyrkimyksenä on luoda eheytetty
kokonaisuus, jossa avaruutta lähestytään kokonaisvaltaisesti. Jaksossa onkin
mukana myös kuvataiteen, äidinkielen ja musiikin osa-alueita.
Tuotesuunnittelulla on tässä jaksossa merkittävä rooli. Muotoilukasvatusta
pyritään toteuttamaan kokemuksellisesti ja tekemällä oppimalla (Kenttälä ym.,
24).
Jakson tavoitteet
Olen jakanut jakson tavoitteet Käsityön nelikentän (Huovila
ym., 17) mukaan, vaikka olenkin miettinyt tavoitteet koko integroidulle
jaksolle.
Tiedot ja taidot
- Jaksossa on tarkoitus tutustua omaan aurinkokuntaamme. Tavoitteena on
saada tietoa aurinkokuntamme planeetoista kokemuksellisesti ja
elämyksellisesti.
- Tavoitteena on, että oppilas tutustuu erityisesti yhteen aurinkokuntamme
planeettaan piirtäen ja kirjoittaen planeetasta avaruuspäiväkirjaansa.
- Tavoitteena on vahvistaa käsinompelun, naulaamisen, vasaroinnin ja
liimaamisen taitoja sekä opetella kaavan käyttöä.
Suunnittelun taidot
- Tavoitteena on, että oppilaan suunnittelutaidot vahvistuvat ja hän
harjoittelee suunnittelemaan esteettisesti itseään miellyttävät tuotteet,
jotka hänen on teknisesti mahdollista toteuttaa. Opettaja ohjaa
suunnitteluprosessia sen edetessä.
- Tavoitteena on, että oppilas käyttää suunnittelun lähtökohtana
kokemuksellisuuden kautta keräämäänsä tietoa ja mielikuvitustaan.
- Suunnitteluprosessia kirjataan oppilaan omaan avaruuspäiväkirjaan.
Työskentelyn taidot
- Tavoitteena on, että oppilas harjoittelee työskentelemään
itsenäisesti, omaa suunnitelmaansa noudattaen. Opettaja ohjaa ja opastaa
tarvittaessa.
- Oppilas arvioi omaa työskentelyään kirjaten kunkin työskentelykerran
jälkeen omaan avaruuspäiväkirjaansa, mitä kyseisellä työskentelykerralla
oppi.
Kasvamisen taidot
- Tavoitteena on, että oppilas onnistuu oman suunnitelman mukaan
työskentelyssä ja kokee iloa onnistuneesta työstä.
- Työn lähtökohtana on tiedollinen aines yhdistettynä mielikuvitukseen.
Tavoitteena onkin vahvistaa oppilaan itsetuntoa, sillä jokaisen oppilaan
suunnitelma on yhtä oikea, eikä väärin suunniteltua tai toteutettua työtä
ole olemassa.
Jakson
eteneminen, sisältö ja työtavat
Aloitus
Alakoulussa luonnontieteiden opetuksessa on hyvä
lähteä liikkeelle oppilaiden motivaatiosta ja tiedoista, jotka voivat olla
hyvinkin erilaisia (Virrankoski ym., 8). Jakson aluksi oppilaat saavat omat
avaruuspäiväkirjat, joihin he kirjaavat, mitä tietävät avaruudesta. Oppilaiden
tiedot kerätään yhteen isoon ajatuskarttaan, joka jätetään luokan seinälle.
Sovitaan, että jakson aikana ajatuskarttaa täydennetään opituilla asioilla
niin, että se toimii yhteisenä ideatauluna avaruusjaksolle. Ideataulun
tarkoitus on ruokkia oppilaiden mielikuvitusta jakson aikana. (Aholainen, 37.)
Heti jakson alkupuolella vieraillaan Tuorlan
planetaariossa Kaarinassa. Planetaarion lapsille suunnattu elokuva
Luokkaretkellä avaruuteen (kesto 30 min) soveltuu erinomaisesti 2. luokan
avaruusjakson aloitukseen. Elokuva on hauska ja lapselle ymmärrettävä. Siinä
vieraillaan omassa aurinkokunnassamme ja sen planeetoilla. Jokaisesta
planeetasta kerrotaan sopiva määrä oikeaa tietoa elävästi. Käynti
planetaariossa on elämys, sillä elokuva heijastetaan koko kuperan katon
käsittävälle valkokankaalle, jolloin tulee tunne, kuin olisi itse
avaruusmatkalla. Planetaariokäynnin jälkeen oppilaat kirjaavat
avaruuspäiväkirjaansa, mitä nähdystä elokuvasta jäi mieleen. Luokan ideatauluajatuskarttaa
täydennetään opittujen asioiden osalta.
Planetaariokäynnin jälkeen mietitään yhdessä
opetuskeskustelun ja taulukuvan avulla aurinkokunnan rakenne ja planeettojen
järjestys. Jokainen oppilas piirtää omaan avaruuspäiväkirjaansa aurinkokunnan
planeetat auringosta lähtien.
Lisäksi jakson avaruuslaulujen laulaminen
aloitetaan jakson alussa. (Musiikin mestarit 1-2: Planeettablues, Aurinko on
typerä, Iltatähtien laulu sekä Rakettirotan rock and roll.) Jakson alkupuolella
kerätään luokkaan avaruusaiheisia kirjoja kirjastokäynnillä. Vaihtoehtoisesti oppilaat
voivat tuoda avaruuskirjoja kotoa kouluun lainaan.
Oman työn suunnittelu ja
toteuttaminen
Työskentelyvaiheen aluksi oppilaat valitsevat
planeetan, johon haluavat tutustua tarkemmin. He piirtävät
avaruuspäiväkirjoihinsa kuvan valitsemastaan planeetasta ja kirjoittavat,
millaista planeetalla on. Tietoa planeetasta etsitään oppikirjasta tai
avaruuskirjoista.
Kun oma, valittu planeetta on tullut kyllin
tutuksi, on aika miettiä, millaisia asukkaita planeetalla voisi olla. Oppilaat
piirtävät avaruuspäiväkirjaansa kuvan planeetan asukkaasta, jonka he valmistavat
huopakankaasta. Avaruusolio tullaan valmistamaan kankaasta ommellen. Mietitään
yhdessä, millaisia asioita ompelutyöhön on mahdollista tehdä. Avaruusolio
väritetään ja sille annetaan nimi. Avaruusoliota suunniteltaessa oppilaiden
mielikuvitus on keskeisessä osassa. Oppilaille korostetaan jokaisen
suunnitelman olevan yhtä ainutlaatuinen ja hyvä. Valmistuneita suunnitelmia
tarkastellaan yhdessä ja tehdään havaintoja erilaisista ratkaisuista, joita
oppilaat ovat tehneet.
Avaruusolion valmistus aloitetaan kaavan
valmistamisesta. Oppilaiden piirtämät suunnitelmat voidaan kopioida
kopiokoneella tai jäljentää läpi toiselle paperille. Olion kaava leikataan irti
paperista. Kaavan avulla avaruusolio leikataan huopakankaasta. Olion
yksityiskohdat leikataan ja ommellaan paikoilleen. Ompelutyötä voidaan eriyttää
käyttämällä erilaisia pistoja. Ompelu onnistuu etupistoilla, mutta
edistyneemmät oppilaat voivat käyttää kappaleiden yhdistämiseen vaikkapa
pykäpistoja. Avaruusolioon voidaan tehdä myös yksityiskohtia erilaisilla
(koriste)pistoilla. Olion etu- ja takakappale yhdistetään toisiinsa ja olio
täytetään vanulla.
Kaavan asettelu kankaalle. |
Silmän ompelu etupistoilla. |
Olion ompelu pykäpistoilla. |
Valmis avaruusolio. Terveisiä Merkuriuksesta! |
Avaruusolio tarvitsee myös kulkuvälineen,
avaruusaluksen. Kulkuvälineen toteutustavoissa tulee huomioida opetusryhmän
aikaisemmat taidot. Ennen työn suunnittelua opettaja kertoo oppilaille, mitä
välineitä heillä tulee työtä tehtäessä olemaan käytettävissä. Oppilaita
ohjataan miettimään, mitä näillä välineillä voi tehdä. Oman avaruusolion
avaruusalus suunnitellaan avaruuspäiväkirjaan piirtämällä. Aluksen väritys
mietitään omalle avaruusoliolle sopivaksi.
Puutyöosio toteutetaan pienissä ryhmissä
työskennellen. Mikäli ryhmää on mahdollista jakaa ja käytettävissä on
koulunkäynnin ohjaaja (avustaja), voi osa oppilaista ommella oliota samaan
aikaan omassa luokassa, kun opettaja työskentelee yhden ryhmän kanssa teknisen
työn luokassa. Tarvittaessa työn pystyy toteuttamaan myös tavallisessa
luokkahuoneessa, mikäli teknisen työn luokkaa ei ole käytössä tai ryhmää ei
pysty jakamaan.
Sahatut, viilatut ja hiotut avaruusaluksen osat. |
Osat kiinnitettiin toisiinsa liimaamalla. |
Alus maalattiin mustaksi |
Aluksen reunaan naulattiin nauloja. |
Nauloihin pujoteltin helmilankaa. |
Avaruusolio Merkuriuksesta ja hänen avaruusaluksensa. |
Lopetus
Kun avaruusoliot ja niiden alukset ovat valmiit, on
aika kirjoittaa tarina omasta oliosta. Valmiit avaruusoliot ja niiden alukset
kootaan näyttelyyn. Jokainen oppilas esittelee oman avaruusolionsa ja sen
aluksen luokalle. Myös tarinat luetaan ääneen. Tämä on tärkeää, jotta oman työn
arvostaminen ja kuulluksi tuleminen mahdollistuvat (Kenttälä, 35).
Jakson aikana täytetty avaruuspäiväkirja on
kirjallinen kuvaus jakson kulusta, suunnitteluprosessin etenemisestä ja
oppimisesta. Jakson lopuksi oppilaita ohjataan tarkastelemaan omaa päiväkirjaansa.
He merkitsevät tähdet kaikkiin niihin sivuihin, jotka ovat heille itselle
tärkeitä ja joissa he kokevat onnistumisen iloa.
Kokemuksellisuuden
mahdollisuudet
Edellä kuvatussa avaruusjaksossa
kokemuksellisuudella on merkittävä rooli. Jakso aloitetaan omien tietojen ja
kokemusten kirjaamisella avaruuspäiväkirjaan ja luokan yhteiseen
ideatauluajatuskarttaan. Alussa lähdetään keräämään myös uusia avaruuskokemuksia
planetaariosta. Omiin kokemuksiin palataan jakson aikana useasti, sillä lasten
tekemät suunnitelmat pohjaavat aikaisempiin kokemuksiin sekä omaan
mielikuvitukseen.
Suunnittelemani jakso perustuu oppiaineiden
väliselle integraatiolle. Avaruusteeman tiedollinen aines (ympäristö- ja
luonnontieto) liitetään käsityön suunnitteluprosessiin. Kirjoittaminen ja
kertominen ovat myös tärkeitä osia tässä prosessissa. Musiikki tuo oman
mausteensa kokonaisuuteen. Erityisesti alkuopetuksessa kokonaisvaltainen lähestymistapa
on lapselle luonteva tapa oppia. Tällöin muotoilukasvatus ei voi olla erillinen
ja irrallinen osa opetusta, vaan se on yhtenä osana tyydyttämässä lapsen
luontaista uteliaisuutta, tiedonhalua ja luovaa suhtautumista ympäristöönsä
(Kenttälä ym., 28).
Kokemuksellisuuden hyödyntäminen opetuksessa auttaa
lapsia huomaamaan, että jokaisen kokemus on erilainen ja ainutlaatuinen.
Tällöin lapsen oma elämismaailma toimii muotoilun lähtökohtana ja lapsi on itse
kokija, tekijä sekä merkityksen antaja. Näin päästään irti jaottelusta
oikea-väärä, hyvä-huono. Jokaisen suunnitelma on yhtä arvokas ja
ainutlaatuinen. Tällöin persoonan kokonaisvaltainen kasvu mahdollistuu.
(Kenttälä ym., 26.)
Lähteet
Aholainen, L. 2012. Ideat kiertoon. Teoksessa
Kenttälä, M. (toim.). Muotoiloa!
Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Helsinki: Kerhokeskus
– koulutyön tuki ry, 36-37.
Huovila, R., Hintsa, T. & Säilä, J. 2009. Kirja käsityöstä. Helsinki: WSOY.
Kaisto, L., Muhonen, S. & Peltola, S. 2011. Musiikin mestarit 1-2. Helsinki: Otava.
Kenttälä, M. (toim.) 2012. Muotoiloa! Opettajan opas muotoilukasvatukseen.
Helsinki: Kerhokeskus –
koulutyön tuki ry.
Kenttälä, M., Nurro, L. & Sortti, M. 2012. Muotoilukasvatus
– monipuolisia
näkökulmia esinemaailmaan.
Teoksessa Kenttälä, M. (toim.). Muotoiloa!
Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Helsinki: Kerhokeskus – koulutyön tuki
ry, 24-28.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004.
Opetushallitus.
Nettilähde: http://oph.fi/download/139848_pops_web.pdf.
Luettu 1.3.2014.
Tuorlan planetaario. Nettilähde: http://www.astro.utu.fi/planetaario/.
Luettu
23.2.2014.
Turun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman
kuntakohtainen osio.
Nettilähde: http://www.turku.fi/Public/download.aspx?ID=72671&GUID={B8A9AA76-F054-4802-8311-BF98264CF267}.
Luettu 1.3.2014.
Virrankoski, M., Hänninen, K. & Markkanen, T.
2002. Luonnontiedettä
luokanopettajille. Kemiaa, fysiikkaa ja tähtitiedettä. Helsinki: Tammi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti