Olen miettinyt oppimiani
tietoja ja taitoja opettajan nelikentän (Huovila & Rautio, 2007, teoksessa
Huovila, Hintsa & Säilä, 2010) mukaan.
Opettajuuden taidot ja aineenhallinnan tiedot ja
taidot
Koska tekninen työ on
minulle ennestään vieras käsityön alue, olen kaiutinta tehdessäni oppinut pelkästään
uusia asioita. Erityisesti aineenhallinnan tiedot ja taidot ovat kehittyneet.
Olen oppinut niin puuteknologian kuin elektroniikan sisältöjä todella paljon.
Aika monia asia tuli opittua kokeilun, yrityksen ja erehdyksen kautta.
Opetuksen suunnittelun taidot
Uskon kaiutinprojektin
auttavan suunnittelemaan vastaavanlaisia projekteja oppilaiden kanssa
toteutettavaksi jatkossa. Kokemus puukotelon valmistamisesta auttaa
suunnittelemaan puulaatikon tekoa poratappiliitoksin. Toisaalta
elektroniikkaosio antaa arvokasta tietoa tulevien elektroniikkatöiden
suunnitteluun. Tämän projektin jälkeen on helpompi lähteä suunnittelemaan
oppitunnin rakennetta ja ajankäyttöä. Myös eriyttämisen ennakointi helpottuu.
Opetuksen toteuttamisen taidot
Työskentelyn organisointi on
tärkeää. Tämä projekti opetti paljon siitä. Selkeä vaiheittain etenevä
työskentely auttaa oppilaita. On myös tärkeää, että opettaja organisoi uusien
työvaiheiden opettamisen siitä huolimatta, että oppilaat etenevät omissa
töissään eri vauhtia.
Kasvatukselliset toimintataidot
Opettajan vastuullisuus
opetettavasta aineesta vaatii mielestäni hyviä aineenhallinnan taitoja. Koneita
käytettäessä on huomioitava erityisesti turvallisuus. Jos opettajan oma
aineenhallinta ei ole tarpeeksi hyvää, ei hän pysty toimimaan myöskään
vastuullisesti. Omalta osaltani olen iloinen tämän projektin kasvattamasta
aineenhallinnan osaamisesta. Kokemus ja osaaminen kertyvät vähitellen ja tästä
on hyvä jatkaa.
Lähteet:
Huovila, R., Hintsa, T.
& Säilä, J. 2010. Kirja käsityöstä. Luokkien 3-6 käsityönopetus. WSOYPro,
Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti