On tärkeää, että opettaja
osaa ja pystyy käyttämään koneita valmistellessaan materiaaleja oppilaita
varten. Sirkkeli on tähän tärkeä ja tarpeellinen kone. Itse koen olevani
vasta-alkaja teknisen työn opetuksessa. Tässä projektissa uskalsin työskennellä
isoksi ja pelottavaksi kokemani sirkkelin kanssa. Suhtaudun kuitenkin
epäilevästi rohkeuden säilymiseen, mikäli seuraavaan koneenkäyttökertaan kuluu
pitkästi aikaa. Koen, että opettajan tulisi hallita koneet hyvin ja hänen
tulisi pystyä toimimaan pelottomasti koneiden kanssa. Toivottavaa olisikin,
että pääsisin käyttämään koneita jatkossakin.
Sähkötekniikan ja
elektroniikan sisällöt ajoittuvat Huovilan, Hintsan ja Säilän (2010, 30-31)
mukaan neljännestä kuudenteen luokkaan. Neljännellä luokalla tutustutaan
avoimeen ja suljettuun virtapiiriin. Viidennellä luokalla ovat vuorossa
elektroniikan alkeet ja juotoskolvin käyttö. Kuudennella luokalla tehdään jo
elektroniikkarakenteluja. Olen mielestäni oppinut juottamaan ja rakentamaan
elektroniikkaa – ymmärrys on kuitenkin jäänyt melko vähäiseksi. Osaan seurata
ohjeita ja juottaa komponentteja. En kuitenkaan osaisi selittää tekemääni tai
laskea vaikkapa vastusten määrää. Uskon kuitenkin selviäväni helppojen
elektroniikkatöiden opettamisesta näillä taidoilla.
Motivointi on mielestäni
erittäin tärkeää. Se, kokeeko oppilas työn itselleen mielekkääksi, vaikuttaa
merkittävästi työn tekemiseen. Uskon, että ei olisi vaikeaa motivoida oppilaita
kaiuttimen tekoon. Itse suunniteltu, oman näköinen kaiutin houkuttaisi varmasti
tekemään ja oppimaan. Koin myös itse työn mielekkäänä. Tätä kaiutinta tulee
varmasti käytettyä.
Opettajan ammattitaito tulee
näkyviin siinä, miten hän osaa ohjata oppilaiden työprosesseja. Aluksi
tarvitaan suunnitelma kokonaisuudesta. Uskon, että kokonaisuuden hallintaa
helpottaa sen pilkkominen osiin. Kun on selkeä käsitys työvaiheista, on
helpompi työskennellä. Oma kokemus kaiuttimen teosta auttaa työvaiheiden
miettimistä. Uskon, että pystyisin ohjaaman tämän jälkeen myös oppilaitten
kaiutinprojektin. Elektroniikkaosuuden tulisi tosin olla valmis paketti. En
lähtisi liikkeelle piirilevyn valmistamisesta.
Oppilaiden itsearvioinnin
olisi mielestäni hyvä olla jatkuvaa prosessin arviointia. Jos lähdetään
tekemään haastavaa, monivaiheista projektia, kuten kaiutinta, voisi olla hyvä
kirjoittaa oppimispäiväkirjaa jokaisen oppitunnin jälkeen. Pitkin matkaa
kirjatut ajatukset, opitut asiat ja oppimisen tarpeet tekevät oppimisprosessin
näkyväksi. Jälkikäteen voi muuten olla vaikeaa palata prosessin alkuvaiheisiin.
Kun suunnittelu- ja valmistusprosessi on saatu päätökseen, on aika arvioida
tehty tuote.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti